Pojem koreňový kanálik vyvoláva u ľudí nepríjemné pocity.

Po vypočutí množstva hororových príbehov o tom, ako vedia bolieť, aké nepríjemné je „ťahanie nervov“ a aké strašné bolesti vyvolávajú, sa tomu niet čo čudovať. Nuž, niektoré sú bolestivé a komplikované, ale skôr ide o výnimku ako pravidlo. Väčšina z nich sa dá ošetriť bezbolestne a bolesti nenastúpia ani po vyprchaní anestézie. Iba tie, o ktorých pacienti rozprávajú so svojimi priateľmi, sú problematické. Je množstvo príčin, prečo je ošetrenie kanálikov zložité.

V koreňových kanálikoch sa nachádza koreňový nerv (pulpa). Ide o kúsok mäkkého tkaniva ako hocijaké iné tkanivo v organizme. Ak si poraníte palec, okamžite reaguje bolesťou a krátko na to zápalom a opuchom. To isté sa deje s pulpou len s tým rozdielom, že tá je uzavretá v úzkom priestore koreňového kanálika.
Môžeme sa nazdávať, že po odumretí pulpy nemôže dôjsť k vzniku bolesti. Niekedy sa to stáva, ale nervové vlákna často ostávajú nažive, pretože hlavné telá nervových buniek (gangliá) nie sú vo vnútri zuba. To spôsobuje vznik chronickej bolesti, ktorá sa objavuje najmä na teplé a studené podnety.
Koreňové kanáliky.

Nervové vlákna obkolesené mŕtvym a silne zapáchajúcim tkanivom reagujú dráždivo. Po čase sa odumretá pulpa uvoľňuje do priestoru pod koreňom zuba a vzniká vačok vyplnený hnisom (zvyšky boja nášho organizmu s nepriateľskou infekciou), na čo zub pri dotyku reaguje extrémne bolestivo. Vtedy sa taký absces začína stávať vážnou situáciou a v časoch pred objavením antibiotík a modernej chirurgie aj smrteľnou. Predtým boli jedinou terapiou takýchto stavov kliešte. V súčasnosti je možné zachrániť zub, aj keď je bolestivý, príp. s abscesom. Správne endodonticky ošetrený zub ostáva v ústnej dutine a nespôsobuje pacientovi žiadne ťažkosti.

Pozor: Ak raz odumrie zubná dreň, príp. sa odstráni zo zuba endodontickou (koreňovou) liečbou, zub viac nemá hydratačný mechanizmus (stráca farbu – tmavne) a stáva sa krehkým a je ohrozený fraktúrou. Je dôležité, aby všetky endodonticky ošetrené stoličky a črenové zuby boli pred fraktúrou chránené korunkami.